Mondraker Dune XR 2014 az endúrók királya

Az új Dune-t elődeihez hasonlóan is egyetlen céllal alkottuk meg, az pedig a Endurózás felejthetetlen öröme még a legkeményebb verseny feltételek mellett is. A megalkotás során semmit nem hagytunk a véletlenre, minden egyes részletet újra és újra átgondoltunk, hogy megalkothassuk a tökéletes endúrót.

 

Az új Stealth váz első háromszöge garantálja a kisebb átlépési magasságot és nagyobb merevséget, az új aszimmetrikus hátsó háromszög pedig alacsonyabb súlyt és nagyobb csavarodási merevséget biztosít a hajtásnál.

 

Az új Dune-t, a tavaly nagy sikerrel bevezetett Forward Geometry alapjaira építettük, a modell összes szériája ezt a koncepciót ötvözi az Endurózáshoz ideális 27.5”-ös kerék mérettel.

 

A 2014-es Dune elődjéhez hasonlóan számos innovatív megoldást tartalmaz, ami azt garantálja, hogy még az Enduro Word Series bármelyik futamán is könnyen megállja a helyét.

 

A Dune széria fonotsabb tulajdonságai:

 

  • 4 modell

    • Dune, Dune R, Dune RR és Dune XR

  • 4 méret: S (15.5”), M (17”), L (19”), XL (21”)

  • Stealth Evo vázszerkezet

  • Forward Geometria az összes modellnél (FG10 és FG30)

  • Új himba konfiguráció 160 mm-es rugózással, Enduróra optimalizálva

  • Speciális geometria 27.5”-ös kerékméretre

  • Asszimetrikus láncvilla

  • Leszerelhető Direct Mount első átdobó adapter

  • Beépített hátsó sárvédő

  • Tapered 1.5”-ös fejcső

  • 160 mm-es Post Mount hátsó fék rögzítés

  • 12 * 142 -es hátsó átütő tengely

  • Egy darabból készített felső és alsó himba

 

Forward Geometria

 

Az új Dune széria összes tagja a 2013-ban bevezetett és a nemzetközi sajtóban igen pozitív visszhangot kiváltó Forward Geometria jellegzetességeivel készült.

 

Az új Forward Geometria a hagyományos geometriákkal szemben az Enduró-tól a Downhill-ig, valamint az All Mountain-től az XC-ig minden kategóriában jelentősen növeli a biztonságérzetet, a menetstabilitást és az irányíthatóságot.

 

A 27.5”-ös kerekekkel összhangban a 2014-es Forward Geomteria az extrém felhasználókon kívül a kevésbé extrémebb felhasználók számára is elérhetővé teszi a Forward Geometria előnyeit. A lényeges jellemzők, mint a hosszabb első háromszög és rövidebb kormányszár változatlan marad. Az első háromszög meghosszabbítása megegyezik a kormányszár rövidülésével, így a rider és kerékpár közötti kapcsolati pontok (pedál, kormány, nyereg) és ezek távolságai nem változnak, de megnövekszik a tengelytáv.

 

A 2013-ban bevezetett Forward Geometria (FG10: 10mm-es kormányszár) a 2014-es modellek között a Dune XR-nél található meg. Ez a geometria az extrém endúró versenyzőknek jelent igazán előnyöket. A többi Dune modellnél a Forward Geometria másik verziója az FG30 került bevezetésre, ahol a 30 mm-es kormányszárnak köszönhetően a kormány épp csak a villanyak előtt foglal helyet és 30 mm-re rövidült kormányszárral hasonló mértékben hosszabbodott a váz első háromszöge. Az FG30 ezzel lehetővé teszi az FG10 előnyeinek kihasználását, nem csak az extrém endúrózás kedvelői számára.

 

A Forward Geometria különösen meredek lejtőkön jelent megnövekedett biztonságot, hiszen az előrébb kerülő első keréknek köszönhetően szinte lehetetlen átesni a kormányon. A megnövekedett tengelytávnak köszönhetően sokkal stabilabb lesz a kerékpár nagy sebességnél is, függetlenül a terepviszonyoktól. A nagyon rövid 10 és 30 mm-es kormányszár azt jelenti, hogy sokkal kisebb kormánymozgással is ugyanazt az első kerékmozgást elő tudjuk idézni, ami nagy mértékben növeli a kerékpár irányíthatóságát. Összefoglalva, a Forward Geomteria egy új súlyelosztást biztosít az első és hátsó kerekek között, ami lehetővé teszi az első kerék nagyobb terhelését (front load) a jobb kanyarvétel érdekében.

 

27.5”

 

Hónapok és több száz prototípus kimerítő tesztjei után meggyőződésünk, hogy a 27.5”-ös kerékméret jelentős előnyöket jelent az Endurózásnál. Ez az új kerékméret egy átmenet a 26” és a 29”-es kerékméret között, ötvözve a 26”-os kerekek fürgeségét és irányíthatóságát a 29”-es kerekek gördülési és tapadási tulajdonságaival.

 

Az új Dune széria geometriájának során a hosszúságok, magasságok és szögek meghatározásánál a fő cél az volt, hogy egy könnyen kezelhető agilis kerékpárt kapjunk, ami otthon érzi magát a legdurvább Enduró Világkupa terepektől a sima dózer útig mindenhol!

 

Az új Dune jobb tapadással, irányíthatósággal és gördülési tulajdonságokkal rendelkezik, mint a 26”-os versenytársai, de a 29”-os kerékpárokhoz képest egyértelműen jobban gyorsítható, könyedebben kormányozható, de mindenek előtt sokkal nagyobb élvezet vele kerékpározni!

 

Stealth (Side Alloy Structure Technology)

 

A Stealth csövek tervezése során a sima kör profilokhoz képest nagyobb szabadságot kapunk ahhoz, hogy az erőhatásokra jobban optimalizált és könnyebb vázat kapjunk.

 

Az új Stealth vázkonstrukicói szembetűnő jegye a ketté ágazó felső cső. Ez sokkal nagyobb merevséget ad az egy darabból kimart, 1.5-ös taperes villanyakat befogadó fejcsőnek. A váz ezen kívül 12*142-es hátsó átütő tengellyel (Dune R, RR és XR modellek), 160 mm-es direkt Post Mount fék adapterrel és levehető első átdobó adapterrel rendelkezik. Ez utóbbi teszi lehetővé az új 1x11-es rendszerek mind optikailag, mind pedig funkcionálisan optimális felszerelését.

 

Zero Suspension

 

A Zero Suspension rendszer a Mondraker által már 2009-ben szabdalmaztatott egyedülálló felfüggesztési rendszer. Ennek az egyedülálló felfüggesztési rendszernek az alapja a virtual pivot (VPP) himba rendszer, ami a 2014-es Dune-ön is változatlan formában kerül bevetésre. A Zero Suspension azonban a hagyományos VPP rendszerekhez képest a rugóstagot a két himba közé helyezi, ezzel elérve az ún. lebegő rugóstag felfüggesztést. A hátsó rugóstag pozíciója, valamint a rugóstagra mindkét himbáról ható erők teszik ezt a rendszert egyedivé.

 

A 2014-es Dune modelleknél a himba áttételezését úgy módosítottuk, hogy az egyre elterjedtebb kompakt hajtásokra (kisebb lánctányérok) optimalizáltan fejtse ki az ütéselnyelő képességét, kombinálva ezt a teljesen hajtás-semleges rugózással, minimalizálva a pedál visszacsapást bármilyen fokozatban.

 

Az új Dune modelleken mind az alsó, mind a felső himbák egy darabból készültek, ami az asszimmetrikus láncvillával karöltve gondoskodik a nagyfokú csavarodási merevségről.

 

A Dune ezen tulajdonságaival a jelenlegi Endurókkal szemben támasztott minden követelménynek megfelel. A rugózásról a levegős túlfolyós rugóstagok gondoskodnak (Rock Shox Monarch a Dune-ön és Fox Float X a Dune R, RR és XR modelleken.)

További képek: